Eindhoven Airport en Nederlandse regering, Ryanair basis?

Nederlandstalig Ryanair forum. Vragen en antwoorden over Ryanair en Ryanair op de Nederlandse vliegvelden Eindhoven, Maastricht en Amsterdam.

Moderator: atoutprix

Post Reply
User avatar
ryanadmin
Site Admin
Site Admin
Posts: 210
Joined: 14 Sep 2012, 06:50
Location: Eindhoven Airport
Contact:

Eindhoven Airport en Nederlandse regering, Ryanair basis?

Post by ryanadmin » 26 Oct 2007, 11:38

EINDHOVEN - Directeur Bart de Boer van Eindhoven Airport is zeer tevreden over het akkoord dat de luchthaven donderdag (18 oktober) heeft bereikt met gemeenten en de provincie Noord-Brabant over een nieuwe Regionale Overeenkomst. “De vlag kan uit”, zo meldt De Boer tegenover Luchtvaartnieuws.nl. De overeenkomst zou een ‘base’ op de luchthaven vanaf 2008 mogelijk maken. Low cost carrier Ryanair heeft eerder gezegd graag vliegtuigen te willen stationeren in Eindhoven.

Het is volgens De Boer voor het eerst dat de gemeenten, de provincie en de luchthaven op één lijn staan wat betreft de uitbreiding van Eindhoven Airport. Dat de BOW (Belangenbehartiging Omwonenden Welschap) en BMF (Brabantse Milieufederatie) niet akkoord gaan met de overeenkomst noemt De Boer ‘jammer’. BOW en BMF zijn de andere twee partijen binnen het Gezamenlijk Luchthaven Omwonenden Beraad Eindhoven (Globe). Binnen Globe is nu sprake van verdeeldheid.

De nieuwe overeenkomst geldt voor de periode 2008-2018 en omvat onder meer de oprichting van een Milieu-investeringsfonds. De opbrengsten van één miljoen euro per jaar worden gebruikt om milieuprojecten in de omgeving van de luchthaven te financieren.

De geluidsruimte voor Eindhoven Airport wordt van ongeveer drie vierkante kilometer nu naar 4,74 vierkante kilometer vanaf 2008 en tot zes vierkante kilometer vanaf 2010. De openingstijden blijven nagenoeg gelijk. Op werkdagen komt er een kwartier verschuiving (07.00-23.00 uur in plaats van 6.45-22.45 uur).

In het weekend en op feestdagen worden de openingstijden gelijkgesteld aan de openingstijden op de werkdagen, echter uitsluitend voor de ‘base-vliegtuigen’. Voor deze vliegtuigen is de dagelijkse ‘terugkeertijd’ 24.00 uur in plaats van 23.00 uur, met de mogelijkheid om in exceptionele situaties na 00.00 uur terug te keren.

Verder gaat Eindhoven Airport bij de militaire verkeersleiding aandringen op operationele procedures die het geluid van landende vliegtuigen beperken. De geluidsproductie van het vliegverkeer moet door middel van tariefbeleid, selectiviteit en exploitatiebeperkingen positief te beïnvloeden.

Ryanair
De nieuwe overeenkomst maakt het mogelijk om vanaf 2008 een base voor maximaal drie vliegtuigen en vanaf 2010 een base voor maximaal zes vliegtuigen op Eindhoven Airport te vestigen. Ryanair, nu al de belangrijkste gebruiker, heeft diverse malen aangegeven vliegtuigen te willen stationeren in Eindhoven. Volgens De Boer gaat de luchthaven ook met andere maatschappijen in gesprek. “Voordat er een base kan komen moet nog wel de staatssecretaris een ontheffing verlenen.”

De voorstanders van de nieuwe overeenkomst vinden de nieuwe overeenkomst een goed onderhandelingsresultaat met een goede balans tussen mensen, milieu en economie. BOW en BMF vinden dat met name op het punt van geluidhinder en klimaatbeheersing nog stappen te zetten zijn. De colleges van de gemeenten Best, Eersel, Eindhoven, Oirschot en Veldhoven gaan de overeenkomst als voorstel aan de gemeenteraden voorleggen.

Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=22723


Post Reply